Pædagogisk idræt:
Leg og bevægelse indgår som en naturlig del af institutionens hverdag og er den pædagogiske praksis hos os. Pædagogisk idræt er en bevidst idrætslig og pædagogisk faglig anvendelse af elementer fra idræt, leg og bevægelse.
Hverdagen er tilrettelagt, så der både er strukturerede aktiviteter, hvor personalet har fastlagt rammer og indhold, men der også er mulighed for børnenes egne ideer og initiativer til leg.
I de fastlagte rammer tages der udgangspunkt i de seks læreplanstemaer men vi følger også børnenes nysgerrighed ud fra et børneperspektiv.
Vi er bevidste om at støtte barnet og opmuntre når det prøver nye ting. Personalet er bevidste om at gå foran som rollemodeller og være aktive sammen med børnene.
Børn skal fra vuggestuealderen have mulighed for at være fysisk aktive og udvikle deres naturlig glæde ved bevægelse.
Familiegrupper:
I moseengens børnehus er børnene delt op i familiegrupper på hver stue. Det betyder at børnene er på samme stue hele deres institutionsliv, og skal ikke skift voksne i løbet af de år de er tilknyttet Moseengen. De følges med deres søskende, så familien og medarbejderne på stuerne får et godt og konstruktivt samarbejde. Dette gør vi, da vi ved at tryg tilknytning er et grundelement for at trives og udvikles og at børn spejler hinanden og lærer af hinanden. De store lærer at tage hensyn og have empati for andre børn, og de små lærer af de store. Der er ikke så mange børn på stuerne, og det gør at der er mere ro i huset, som giver plads til fordybelse.
De fysiske rammer:
Børnehusets fysiske rammer samt legepladsen er indrettet, så det giver mulighed for mange forskellige udfoldelsesmuligheder i løbet af dagen. Hos os kan børnene lege og eksperimentere, og gøre sig erfaringer med at bruge kroppen og alle dens sanser.